• banner
  • banner

Poradnik warsztatu Motostrefa

Warsztat samochodowy Motostrefa jest miejscem, w którym wszyscy Klienci mogą liczyć na profesjonalną obsługę i cenne porady naszych mechaników. Oprócz leczenia warto też zapobiegać, więc w tym miejscu dzielimy się z Państwem praktycznymi poradami w zakresie prawidłowej eksploatacji samochodów osobowych.

Jak dbać o opony?

Odpowiednio eksploatowane opony będą nam długo i bezproblemowo służyć. Podstawową czynnością wpływającą na stan opony jest regularna kontrola ciśnienie powietrza. Ciśnienie najlepiej mierzyć raz w tygodniu i zawsze przed dłuższą podróżą. Większość stacji benzynowych jest wyposażonych w kompresory z wbudowanym manometrem, który precyzyjnie określa ciśnienie powietrza. Przy okazji tankowania samochodu warto podjechać do stanowiska z kompresorem. Pamiętajmy jednak, aby pomiaru dokonywać „na zimno”, czyli po przejechaniu maksymalnie 3 kilometrów z niewielką prędkością. Raz na jakiś czas warto też sprawdzić ciśnienie w kole zapasowym.

Przy okazji wymiany opon na nowe, czyli po okresie od 5 do 10 lat do momentu ich wyprodukowania, warto wymienić również wentyl. W przypadku zakupu używanych alufelg również zalecamy wymianę wentyli. Zdarza się, że pasjonaci poszukują konkretnego modelu felg dedykowanego do danego samochodu. Zwykle mówimy o kilku bądź kilkunastoletnich felgach, więc profilaktycznie lepiej wymienić wentyle, co też możemy uczynić w naszym warsztacie.

Nie wolno bagatelizować niepokojących objawów, takich jak bicie opon, ściąganie, „myszkowanie” czy niepokojące zachowanie w trakcie pokonywania zakrętów. Tego typu objawy mogą świadczyć o uszkodzonym zawieszeniu, niepoprawnej geometrii kół lub fatalnej kondycji opon. Ustawienie zbieżności należy wykonać po każdej wymianie istotnych elementów zawieszenia, a czasem nawet po wpadnięciu w dziurę. Warto zaznaczyć, że w niektórych samochodach nie ma regulacji kąta pochylenia koła lub wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Wymiana oleju? Przynajmniej raz w roku!

Regularna wymiana oleju jest czynnością, która powinna nam wejść w nawyk. Owszem, pojawiają się glosy, że na częstych wymianach zyskują wyłącznie producenci środków smarnych i na jednym oleju śmiało można jeździć przez kilka lat. Nasze doświadczenia pokazują, że takie zarzuty są bezpodstawne. Stary olej ma fatalne właściwości smarne, traci swoje dodatki uszlachetniające i jest pełen zanieczyszczeń, które z pewnością nie wpływają pozytywnie na kondycję silnika, szczególnie turbodoładowanego. Głównym zadaniem oleju jest opłukiwanie komory silnika i cylindrów z niepożądanych substancji. Przyjmuje on zanieczyszczenia powstające podczas codziennej pracy jednostki – opiłki metalu, kwasy, tlenki. Wraz z „wiekiem”, olej przyjmuje coraz więcej wody i staje się coraz bardziej gęsty. Ciężko mu wówczas dotrzeć do „góry silnika”, przez co dochodzi do niewystarczającego smarowania zaworów i stopniowej utraty mocy. Pamiętajmy, aby wymianie oleju zawsze towarzyszyła wymiana filtra!

 

Jak uniknąć kosztownej naprawy zawieszenia?

Dobry czas reakcji jest ważny nie tylko w kontekście niebezpiecznych sytuacji na drodze. Odpowiednio szybka reakcja na niepokojące objawy w pracy zawieszenia pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Dlaczego? Otóż zawieszenie jest dość skomplikowanym układem, w którym współpracuje ze sobą wiele podzespołów. Uszkodzenie jednego elementu wpływa na pracę całego układu. Dla przykładu: jazda z wybitym łącznikiem stabilizatora powoduje przyspieszone zużycie innych elementów zawieszenia. Jeśli zawieszenie stuka, puka lub wydaje inne metaliczne dźwięki, a samochód zachowuje się na drodze nieprzewidywalnie, należy dokładnie skontrolować stan zawieszenia. O zawieszenie warto dbać nie tylko ze względu na komfort jazdy. Owszem, każdy z nas chce wygodnie podróżować, ale nie to jest najważniejsze. Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Samochód z zużytym zawieszeniem może reagować na ruchy kierownicą w sposób nieprzewidywalny i bardzo nerwowy. Nie musimy chyba wspominać, co się stanie, gdy niezbędny będzie szybki manewr w celu uniknięcia kolizji…

Bicie koła? Przyczyn może być wiele

Jedną z częstszych i dość nieprzyjemnych usterek jest bicie koła. Powodów może być wiele, ale zwykle wszystko kończy się na podstawowych i niedrogich czynnościach serwisowych. Pierwszym miejsce, do którego powinniśmy się udać, jest zakład wulkanizacyjny. Zdarza się, że z felgi odpadnie ciężarek wyważający koło – może to poskutkować biciem w czasie jazdy. Innym dość częstym powodem jest wybrzuszenie na oponie potocznie nazywane „jajem”. Powodów jego powstania również może być wiele: począwszy od wjechania w dziurę, przez wadę fabryczną opony, aż po jej wiek. Niestety, tego typu uszkodzeń nie da się naprawić i oponę należy wyrzucić. Uwaga! Opony wymieniamy wyłącznie parami. Jeśli uszkodzeniu ulegnie prawa przednia opona, musimy wymienić również lewą. Jest to określone prawnie, a poza tym, każdy z nas ma zdrowy rozsądek.

Innym powodem bicia koła może być krzywa tarcza hamulcowa, wówczas bicie najbardziej odczuwalne będzie podczas hamowania. Do wykrzywienia tarczy może dojść w sytuacji, gdy po mocnym hamowaniu wjedziemy w kałużę. Nagła zmiana temperatury powoduje szok termiczny, który może objawiać się wykrzywieniem tarczy. Do jej skrzywienia może dojść również wskutek uderzenia, bardzo mocnego hamowania z prędkości autostradowej lub wady fabrycznej. Jest jeszcze jeden powód, o którym kierowcy często nie wiedzą. Słowo kluczowe – piasta! Jazda z krzywą piastą zwykle kończy się również i wykrzywieniem tarczy. Jeśli po wymianie krzywej tarczy na nową, po pewnym czasie też dochodzi do jej skrzywienia, należy dokonać pomiaru bicia piasty przy użyciu czujnika zegarowego.